هپاتیت B

• 2023-02-26T12:27:00+03:30

هرآنچه لازم است درباره هپاتیت B بدانید

هپاتیت HBV) B) یک عفونت کبدی است که توسط ویروس هپاتیت بی ایجاد می شود. در ایران شیوع این بیماری متوسط است که بیشتر این افراد از بدو تولد مبتلا بوده اند؛ که هیچ علائم بالینی نداشتند. دوره ی کمون بیماری طولانی و حدود ۵۰ تا ۱۸۰ روز است. بیماری هپاتیت B مانند هپاتیت C به دو صورت حاد و مزمن وجود دارد.

هپاتیت B حاد: این نوع از هپاتیت زمانی ایجاد می شود که آلودگی با ویروس کمتر از ۶ ماه طول بکشد و در این مدت عفونت کاملا برطرف شده و ویروس از خون پاک شود.

هپاتیت B مزمن: این بیماری زمانی ایجاد می شود که ویروس بیش از ۶ ماه در بدن باقی بماند و سیستم ایمنی بدن نتواند ویروس را از بین ببرد. این نوع از هپاتیت به دو صورت فعال و غیرفعال ظاهر می شود. در حالت فعال، سلول های کبد تخریب می شوند و علائم بالینی بروز پیدا می کند. در حالت غیرفعال ویروس هپاتیت بیش از ۶ ماه در بدن باقی می ماند؛ اما ویروس در بدن به صورت غیر فعال زندگی می کند و به سلول های کبدی آسیبی نمی رساند.

علائم هپاتیت B چیست؟

اکثر مبتلایان به مزمن فاقد علائم هستند و حتی احساس بیماری نیز نمی‌کنند. این مسئله ممکن است تا زمانی ادامه پیدا کند که کبد بیمار به طور کامل از کار بیفتد. اما برخی از بیماران ممکن است علائم زیر را داشته باشند:

تب
خستگی
از دست دادن اشتها
حالت تهوع
استفراغ
درد شکم
تیرگی ادرار
درد مفاصل
زردی (رنگ زرد پوست یا چشم)

راهای انتقال هپاتیت بی چیست؟

سوزن آلوده
خون و ترشحات آلوده
رابط جنسی با فرد آلوده
انتقال از مادر آلوده به نوزاد
پیوند اعضا
خالکوبی
هپاتیت B از طریق غذا یا نوشیدنی، شیردهی، در آغوش گرفتن، بوسیدن، دست دادن، سرفه و یا عطسه منتقل نخواهد.

چطور از هپاتیت B پیشگیری کنیم؟

پیشگیری از این بیماری مانند هپاتیت A با واکسن امکان پذیر است. این واکسن در سه مرحله تزریق می شود.

چه کسانی باید واکسن دریافت کنند؟

نوزادان
معتادان تزریقی
افرادی که بیش از یک شریک جنسی دارند
کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی
کسانی که بیماری مزمن کبدی یا کلیوی دارند
افراد مبتلا به ایدز
افراد دارای اختلالات انعقادی خون مثل بیماران هموفیلی

راه های درمان هپاتیت B

از آن جایی که درمان بیماری هپاتیت B بسیار پیچیده و به عوامل مختلفی وابسته است؛ تصمیم گیری در مورد استفاده از داروها بر عهده پزشک متخصص است.

میتوانید در آزمایشگاه دکتر هاشم نژاد، آزمایش های زیر برای تشخیص هپاتیت B انجام دهید.

Hbs Ag: این آزمایش نشان دهنده ی وجود عفونت در بدن، چه در مرحله ی حاد و چه در مرحله ی مزمن می باشد. این آزمایش در واقع نشان دهنده ی حضور قطعی ویروس در بدن است.

Hbs Ab: آنتی بادی مربوط به هپاتیت B در اواخر دوره ی نقاهت تولید می شود. این آزمایش نشان دهنده ی ایجاد ایمنی در اثر واکسیناسیون یا عفونت قبلی است.

Hbv pcr: از آنجایی که PCR روش دقیق و حساس است؛ جهت تشخیص قطعی عفونت از این تست استفاده می شود.

HBV Viral loud: این روش دقیق تر از PCR می باشد. در افراد مبتلا به هپاتیت B مقدار ویروس شمارش و به پرشک گزارش می شود.