جراحی قلب باز

• 2023-02-22T14:52:00+03:30

عمل جراحی قلب باز؛ خطرات و مراقبتها

عمل جراحی قلب باز نوعی جراحی است که طی آن قفسه سینه باز شده و جراحی بر روی عضلات، دریچه ها و یا عروق قلب انجام میگیرد.

بر اساس گزارش NHBL عمل جراحی CABG یا بای پس عروق کرونر رایج ترین نوع جراحی قلب است که در بزرگسالان انجام می شود. در طی این جراحی ، یک رگ سالم به یک شریان کرونر مسدود شده، پیوند داده می شود . این فرایند به عروق پیوندی اجازه می دهد تا شریان مسدود شده را “دور زده” و خون تازه را به قلب وارد کند.

چه زمان به جراحی قلب باز نیاز است؟

برای انجام CABG ممکن است جراحی قلب باز انجام شود چرا که بای پس عروق کرونر ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری کرونر قلب ضروری باشد.

بیماری عروق کرونر قلب زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی که خون و اکسیژن را به عضله قلب می رسانند ، باریک و سفت و سخت شوند. این سخت شدن زمانی اتفاق می افتد که مواد چربی، پلاکی را در دیواره عروق کرونر تشکیل دهند. این پلاک عروق را باریک کرده و عبور خون در این عروق را با مشکل مواجه می کند. وقتی خون نتواند به درستی به قلب جریان یابد ، ممکن است حمله قلبی رخ دهد.

همچنین عمل جراحی قلب باز ممکن است برای موارد زیر نیز انجام می شود:

ترمیم یا جایگزینی دریچه های قلبی

ترمیم مناطق آسیب دیده یا غیرطبیعی قلب

جای گذاری ایمپلنتهایی که به ضربان قلب کمک میکنند

پیوند قلب

جراحی قلب باز چگونه انجام می شود؟

با توجه به Institute of Health trusted Source ، عمل جراحی CABG از سه ساعت تا شش ساعت طول می کشد.

و به طور کلی طی این مراحل اساسی انجام می شود:

به بیمار بیهوشی عمومی داده می شود. این بدین معناست که بیماران در طول کل جراحی خواب بوده و دردی احساس نمیکند.

جراح یک برش ۸-۱۰ اینچی در قفسه سینه ایجاد می کند.

جراح تمام یا بخشی از استخوان جناغ بیمار را برش داده تا به قلب دسترسی پیدا کند.

هنگامی که قلب قابل مشاهده شد ، بیمار ممکن است به دستگاه پمپ قلب و ریه متصل شود. این دستگاه خون را از قلب دور می کند تا جراح بتواند جراحی را انجام دهد.

جراح از یک رگ سالم برای ایجاد مسیری جدید در اطراف شریان مسدود شده استفاده می کند.

جراح استخوان جناغ را با سیم بسته و سیم را داخل بدن می گذارد.

بخیه زدن ناحیه انجام می شود.

خطرات جراحی قلب باز

خطرات جراحی قلب باز عبارتند از:

عفونت زخم قفسه سینه (بیشتر در بیماران چاق یا دیابتی ، یا کسانی که قبلاً CABG داشته اند)

حمله قلبی یا سکته مغزی

ضربان قلب نامنظم

نارسایی ریه یا کلیه

درد قفسه سینه

تشکیل لخته خون

از دست دادن مقداری خون

مشکلات تنفسی

پنومونی

آمادگی های قبل از عمل:

در مورد هر دارویی که مصرف می کنید ، حتی داروهای بدون نسخه ، ویتامین ها و حتی داروهای گیاهی به پزشک خود اطلاع دهید.

هر نوع بیماری از قبیل تبخال ، سرماخوردگی ، آنفولانزا یا تب را حتما اطلاع دهید.

دو هفته قبل از جراحی ، پزشک ممکن است از شما بخواهد سیگار را ترک کرده و از داروهایی مانند آسپرین ، ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده نکنید.

قبل از آماده شدن برای جراحی ، مهم است که با پزشک در مورد مصرف الکل صحبت کنید.

روز قبل از جراحی ممکن است از شما خواسته شود تا با استفاده از صابون خاصی استحمام کنید. این صابون به منظور از بین بردن باکتری های پوست شما استفاده می شود و احتمال عفونت بعد از جراحی را کاهش می دهد.

همچنین ممکن است از شما خواسته شود بعد از نیمه شب چیزی نخورید و ننوشید.

ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما هنگام ورود به بیمارستان برای جراحی ، دستورالعملهای دقیق تری به شما می دهد.

اتفاقات پس از جراحی

هنگامیکه پس از جراحی از خواب بیدار می شوید ، دو یا سه لوله در قفسه سینه خود خواهید داشت. این لوله ها برای کمک به تخلیه مایعات از اطراف قلب شما هستند.

شما همچنین به دستگاه هایی متصل خواهید شد که فعالیت قلب را کنترل می کنند.

در صورت بروز مشکلی ، پرستاران در نزدیکی شما خواهند بود تا به شما کمک کنند.

شما معمولاً اولین شب را در بخش مراقبت های ویژه (ICU) می گذرانید. سپس برای سه تا هفت روز آینده به یک اتاق مراقبت منظم منتقل خواهید شد.

بهبودی ، پیگیری و آنچه در آینده انتظار می رود
مراقبت از خود در خانه پس از جراحی، قسمتی اساسی در فرایند بهبودی به شمار می آید.

مراقبت از زخم:

مراقبت از زخم بسیار مهم است. محل زخم خود را گرم و خشک نگه دارید و قبل و بعد از لمس آن دستهای خود را بشویید.

اگر زخم به خوبی بهبود یابد و هیچ نوع ترشحاتی نداشته باشد، می توانید دوش بگیرید. دوش نباید با آب شدیدا داغ و بیش از ۱۰ دقیقه باشد. باید اطمینان حاصل کنید که محل برش مستقیماً با آب برخورد نکند.

همچنین مهم است که به طور منظم زخم خود را از نظر وجود علائم عفونت بررسی کنید ، که شامل موارد : افزایش ترشحات، باز شدن از محل برش، قرمزی ، گرمی و تب می باشد.

کنترل درد:

مدیریت درد نیز فوق العاده مهم است ، زیرا می تواند سرعت بهبودی را افزایش داده و احتمال بروز عوارضی مانند لخته شدن خون یا ذات الریه را کاهش دهد.

ممکن است دردهای عضلانی ، گلو درد ، درد در محل برش یا درد به خاطر لوله های قفسه سینه را تجربه کنید.

پزشک شما به احتمال زیاد داروهای مسکن را برای شما تجویز می کند که می توانید در خانه مصرف کنید و بسیار مهم است که آنها را طبق دستورالعمل مصرف کنید.

خواب کافی:

برخی از بیماران پس از جراحی قلب باز دچار مشکلات خواب می شوند ، اما مهم است که تا حد ممکن استراحت داشته باشید.

نکاتی برای داشتن خواب بهتر:

استفاده از داروهای ضد درد نیم ساعت قبل از خواب

مرتب کردن بالشها جهت کاهش فشار عضلانی

اجتناب از مصرف کافئین، خصوصاً عصرها

بازتوانی

اکثر افرادی که CABG داشته اند از شرکت در یک برنامه جامع توانبخشی ساختار یافته بهره مند می شوند. این کار معمولاً به صورت سرپایی و با ویزیت های چند بار در هفته انجام می شود.

مولفه های این برنامه شامل ورزش ، کاهش عوامل خطر و مقابله با استرس ، اضطراب و افسردگی است.